Crònica Pole GP Espanya: Una tarda llarga…

Ara feia dies que no en passava alguna d’aquestes, de passar-se la tarda intentant esbrinar què es cou a les oficines de la FIA. Mentre escric aixó, i mentre la majoria del paddock celebra els 70 anys de Frank Williams, els tres comissaris de la FIA i el comissari pilot, el múltiple vencedor de Le Mans Tom Kristensen discuteixen sobre si penalitzar l’home de la pole, Lewis Hamilton.

Com que no podré escriure aquest article més tard, si durant la redacció tenim una decisió us ho posaré aquí al mig. Mentrestant, explicarem per què poden penalitzar a Hamilton i la resta de la sessió de classificació.

Ha estat un dissabte atípic. Els equips han intentat estalviar el màxim nombre de pneumàtics per a la cursa, doncs entre les temperatures altes i l’abrasivitat característica del Circuit de Catalunya podem tenir entre tres i quatre parades a box, amb el pneumàtic tou que dura unes 10 voltes o així.

Surti o no des de la pole, és l’home del dia.

Així doncs, la Q1 ha passat sense més sorpreses que el fet que gairebé tothom ha utilitzat els pneumàtics tous per marcar el temps, ja que la diferència entre els tous i els durs no és tanta com s’esperava. Tots els grans han passat aquesta fase excepte Bruno Senna, que ha fet una birolla intentant passar el tall. Narain Karthikeyan ha tingut problemes i no ha fet un temps dins del 107% de la pole, però els comissaris el deixaran córrer demà a l’haver rodat en 1.28 als lliures. Un altre amb problemes ha estat Timo Glock, que ha hagut d’aturar el seu Marussia a la sortida del pit-lane amb alguns problemes a la suspensió del darrere.

A la Q2 han començat les sorpreses. Pastor Maldonado ha liderat els temps amb el Williams i les millores a última hora dels Sauber i dels Mercedes han deixat fora a Jenson Button i Mark Webber. El britànic es queixava de que no aconseguia trobar l’equilibri al seu McLaren, mentre que l’australià ha declarat que ja s’ensumava que la seva volta no era prou bona i que haurien d’haver tornat a sortir. Felipe Massa tampoc ha passat a la Q3, quedant 17è.

La Q3 encara ha estat més estranya. Sense Kamui Kobayashi, que ha hagut de deixar el seu C31 aparcat al final de la Q2, ningú excepte Sebastian Vettel ha sortit a la pista en els primers minuts. Per acabar-ho d’adobar, Vettel no ha completat la seva volta i fins als últims tres minuts només Hamilton havia completat un temps.
Tots, excepte Vettel i Michael Schumacher han completat volta, i per uns moments semblava que Maldonado aconseguiria una pole sorprenent, però Hamilton ha rebaixat el seu temps en mig segon. Fernando Alonso ha estat tercer, seguit dels dos Lotus, de Sergio Pérez i de Nico Rosberg.

Però mentre tornava a boxes, a Hamilton li han dit que tenia “un problema amb el cotxe i que parés immediatament”. Hamilton ha fet cas, però la FIA, des del precedent de Canadà 2010 (on Hamilton també va aconseguir la pole i va parar també a la pista) no permet aquestes aturades a no ser que hi hagi una raó de força major, com per exemple un problema mecànic demostrable. McLaren sembla ser que ha dit que no ha entrat tota la benzina que havia d’entrar al cotxe i que per aixó l’han aturat, per poder disposar del litre que la FIA exigeix que ha de quedar al cotxe per si volen examinar-lo.

I així seguim, a quarts de 8 de la tarda, sense saber si hi haurà o no sanció per a Hamilton. Sigui com sigui, la cursa es preveu interessant, amb uns Lotus que semblen tenir el millor ritme de cursa seguits dels McLaren i dels Red Bull, amb Alonso i Maldonado com a possibles “tapats” per a la cursa de demà. Ens ho passarem bé…

Pos. Pilot Núm. Equip Xassís Motor Temps
1 Lewis Hamilton 4 McLaren MP4-27 Mercedes 1’21″707
2 Pastor Maldonado 18 Williams FW34 Renault 1’22″285
3 Fernando Alonso 5 Ferrari F2012 Ferrari 1’22″302
4 Romain Grosjean 10 Lotus E20 Renault 1’22″424
5 Kimi Räikkönen 9 Lotus E20 Renault 1’22″487
6 Sergio Pérez 15 Sauber C31 Ferrari 1’22″533
7 Nico Rosberg 8 Mercedes W03 Mercedes 1’23″005
8 Sebastian Vettel 1 Red Bull RB8 Renault Sense temps
9 Michael Schumacher 7 Mercedes W03 Mercedes Sense temps
10 Kamui Kobayashi 14 Sauber C30 Ferrari Sense temps
11 Jenson Button 3 McLaren MP4-27 Mercedes 1’22″944
12 Mark Webber 2 Red Bull RB8 Renault 1’22″977
13 Paul di Resta 11 Force India VJM05 Mercedes 1’23″125
14 Nico Hülkenberg 12 Force India VJM05 Mercedes 1’23″177
15 Jean-Eric Vergne 17 Toro Rosso STR7 Ferrari 1’23″265
16 Daniel Ricciardo 16 Toro Rosso STR7 Ferrari 1’23″442
17 Felipe Massa 6 Ferrari F2012 Ferrari 1’23″444
18 Bruno Senna 19 Williams FW34 Renault 1’24″981
19 Vitaly Petrov 21 Caterham CT01 Cosworth 1’25″277
20 Heikki Kovalainen 20 Caterham CT01 Cosworth 1’25″507
21 Charles Pic 25 Marussia MR01 Cosworth 1’26″582
22 Timo Glock 24 Marussia MR01 Cosworth 1’27″032
23 Pedro de la Rosa 22 HRT F112 Cosworth 1’27″555
24 Narain Karthikeyan 23 HRT F112 Cosworth 1’31″122 [*]

Tiempo del 107%: 1’28″363

[*] Narain Karthikeyan no ha superat el 107%, però la FIA el permetrà córrer a la cursa degut als temps marcats a la tercera sessió d’entrenaments lliures.