24 de novembre de 2010

Numerologia: les xifres del 2010


Hola amics!
Una de les coses que més m'agrada de la Fórmula 1 és la seva capacitat de produir estadístiques, números, rècords per a ser superats i que jo sempre he tingut una especial mania a compilar i calcular. Acabada ja la temporada 2010, és hora de fer una repassada a aquells números que per si sols ens poden explicar d'una altra manera les 19 curses...

Els de dissabte a l'hora de dinar...

Em refereixo òbviament als que provenen de la classificació. El primer són les 15 poles de Red Bull, que igualen el rècord vigent que tenen McLaren (1988 i 1989) i Williams (1992 i 1993). Val a dir però, que Red Bull ho ha aconseguit en 19 curses, mentre que McLaren i Williams ho varen fer en 16 curses. En tots els casos els equips van aconseguir els dos títols, pilots i constructors.

També a destacar les 10 poles de Sebastian Vettel. No és ni molt menys el rècord (14, Nigel Mansell, 1992), però cal destacar que gairebé sempre que un pilot fa més de 10 poles és campió. L'excepció? Ayrton Senna, que en va fer 13 el 1989 però va ser derrotat per Alain Prost.

Una altra dada interessant és el fet de que només Vettel, Mark Webber i Robert Kubica han estat a cada cursa a la Q3. Sobretot Vettel, que sempre va ser entre els 3 primers a excepció de Bèlgica (4t) i Itàlia (6è). A l'altra banda de la graella, el pilot que més cops va acompanyar els equips nous a quedar-se a la Q1 va ser Vitantonio Liuzzi, quedant 18è o pitjor sis vegades.

I per acabar amb els entrenaments, els pilots d'Hispania sempre van ocupar l'últim lloc excepte en cinc ocasions: dues Lucas di Grassi (Virgin), una Vitaly Petrov (Renault) i una per Fernando Alonso i Felipe Massa (Ferrari). L'última vegada que un pilot de Ferrari havia sortit últim va ser a Austràlia 2007 (Massa).


Els números de diumenge...

Els diumenges, els pilots més regulars varen ser Fernando Alonso i Felipe Massa, que varen acabar totes les curses excepte una. Cert, Alonso va abandonar a Malàisia i també a Spa, però a Sepang va quedar classificat en la 13ena posició igualment.
Tot i aixó, és el pilot espanyol el que va completar més voltes durant l'any en cursa. Si comptem totes les sessions del cap de setmana, Jaume Alguersuari és el líder, havent donat 2833 voltes amb el seu Toro Rosso.

Pel que fa a les victòries, 5 pilots van obtenir victòries, cosa que s'ha donat 19 vegades en la història del mundial. Vettel va ser campió amb 5 victòries, les mateixes que Alonso, i aquest fet ha ocorregut 8 vegades. Precisament, Alonso va obtenir els seus dos títols obtenint les mateixes victòries que els seus rivals.
L'últim pilot que havia sigut campió amb 5 victòries es Lewis Hamilton, al 2008, i abans d'ell, Mika Häkkinen, el 1999. Podríem coincidir en que a les tres temporades els diferents candidats al títol van comentre diversos errors...

El pilot que va liderar més voltes va ser Vettel també, amb 382. De fet, Red Bull va liderar tres quartes parts de les curses. També hi va haver tres pilots que, sense guanyar una cursa, van liderar: Massa (42 voltes), Nico Rosberg (16) i Sébastien Buemi (1).
Amb les 382 voltes liderades, Vettel també va ser el pilot que més voltes es va passar en una posició concreta. A destacar que la posició on Michael Schumacher es va passar més voltes va ser la novena (195) i que Jaume Alguersuari es va passar mig mundial entre l'onzena i la tretzena posicions.


Altres coses del campió...

Vettel va proclamar-se campió i en fer-ho va ser el més jove, als 23 anys i 133 dies. L'anterior rècordman era Lewis Hamilton, amb 23 anys i 300 dies. Destacar que Vettel està seguint molt bé els passos de Fernando Alonso: tots dos van ser els més joves en fer una pole, en liderar una volta, en pujar al podi, en guanyar una cursa, i en ser campions. Si revalida el títol, Vettel li prendria un altre rècord a Alonso: el de més jove bicampió.


Coses del número que portes...

Al final va ser campió el pilot que portava el número 5, número que ha estat exitós en 8 ocasions (Alonso 2005, Hill 1996, Schumacher 1994, Mansell 1992, Piquet 1983 i 1981 i Andretti 1978). Button, amb el número 1 no va poder defensar el títol peró com a mínim va guanyar un parell de curses. L'últim pilot a no guanyar un GP portant l'1 va ser Jacques Villeneuve, el 1998.

Lewis Hamilton ho tenia difícil per guanyar el títol portant el número 2, doncs l'únic pilot campió amb el 2 va ser Alain Prost (en tres ocasions). Ell mateix el 2007, Felipe Massa el 2008 o Carlos Reutemann el 1981 són exemples de subcampions amb el número 2.
En canvi, Webber no ho tenia malament amb el 6, doncs Kimi Räikkönen, Nelson Piquet i Keke Rosberg havien estat campions amb el 6, pero no va poder ser.

Dir també que sempre que Alonso porta el 8 guanya carreres, i que aquest any vàrem tornar a veure els números 24 i 25 a Virgin, que des del 2002 a Toyota que no apareixien.


I per acabar miscelània...

-Sebastian Vettel només va liderar el campionat per ser campió, cosa que només els havia passat a James Hunt (1976) i John Surtees (1964). A més, és la primera vegada que Vettel lidera el campionat.

-Els equips nous no varen sumar cap punt, de fet, mai varen estar a prop de fer-ho, però els inicis son difícils. Recordeu BAR-Supertec el 1999, que tampoc va sumar cap punt i va acabar sent l'equip Brawn campió del 2009.

-Fernando Alonso, amb les seves 5 victòries, va arribar a les 26, fet que el col.loca 6é de la llista. Aquest any ha superat a campions com Clark, Fangio, Piquet, Lauda i Damon Hill.

-7 pilots van fer la volta ràpida. Alonso i Hamilton en van fer 5, Webber i Vettel 3 i Kubica, Petrov i Button 1.

-El vigent campió Button no va fer cap pole, i és més, només va ser a la primera fila a Itàlia. Curiosament, l'últim vigent campió en no fer cap pole, Jacques Villeneuve, també només va fer primera fila aquell any 1998 a Monza.

-La temporada de Michael Schumacher va ser la seva pitjor de sempre. Òbviament, el 1991 tampoc va guanyar cap cursa ni va fer poles o voltes ràpides, però era rookie llavors. Des del 1992 fins al 2006 sempre havia guanyat almenys una cursa. Si més no, aquest any ha estat quart tres vegades, mentre que el 1991 no va passar de la cinquena posició. Esperem, pel bé de la F1, que Schumacher torni a ser competitiu.

I bé! Ja en tenim prou de números oi? Espero que us hagin agradat les curiositats que amaguen els números...

1 comentari:

Laura ha dit...

M'han semblat molt interessants aquests números :)
Gràcies per la informació!