18 d’octubre de 2010

Sobre els circuits moderns...


Finalment arriba el GP de Corea del Sud i el circuit sembla que estarà a punt. Com que no en podem dir masses coses del circuit, he decidit escriure sobre els circuits moderns que han anat canviat la fesomia del calendari i qui ho fa millor en aquests traçats, centrant-me en els GPs de països nous o redissenyats per Tilke.


Sepang

Se'l pot considerar com el primer circuit de la nova época. Un país amb nula tradició de F1, un circuit de Hermann Tilke, nou de trinca.
Generalment agrada als pilots, té una bona combinació de corbes lentes i ràpides i la seva ubicació geogràfica propicia un temps sempre canviant.
Ja fa 12 anys que es va a Sepang i no hi ha hagut un clar dominador. Michael Schumacher hi va obtenir 3 victòries i el segueixen Fernando Alonso i Kimi Räikkönen amb 2. Ferrari és l'equip que hi ha guanyat més vegades, 5.
GP per recordar: 2009: el GP interruptus.


Sakhir

Van seguir uns anys de certa estabilitat al calendari fins que al 2004 entraren Bahrain i Xina. Al traçat de Sakhir, el primer dels de l'Orient Mitjà, no pot dir-se que les curses hàgin estat espectaculars, ans al contrari. Alonso ha guanyat 3 cops a Bahrain per 2 de Felipe Massa, amb 4 victóries ferraristes als 7 GP disputats. Cal recordar que Bahrain va ser el lloc de la primera i fins al moment única volta ràpida de Pedro de la Rosa, en aquella gran actuació el 2005.
GP per recordar: 2006: lluita aferrissada entre Alonso i Schumacher.


Xina

A finals de 2004 el gegant va arribar. La F1 arribava a la Xina després d'algun intent fallit a mitjans dels 90 (recordeu Zhuhai?). També fet per Tilke, el traçat té una primera corba significativa i una recta llarguíssima, i també el temps hi pot fer de les seves.
Curiosament, a Shanghai ningú ha repetit mai victòria en 7 curses, i tots els campions del món en actiu (i Räikkönen) hi han guanyat.
GP per recordar: 2006 si sou anti-Alonso o 2007 si sou anti-Hamilton


Turquia

El gran dominador de Turquia es Felipe Massa, o ho era, amb 3 victòries consecutives. Istambul es destaca per la ja famosa corba 8 de 4 apexes i per les seves grades poc plenes. No hi sol ploure mai i gairebé mai hi havia hagut emoció fins aquest any. Un GP sempre amb el dubte de la continuitat a sobre...
GP per recordar: 2010, autodestrucció Red Bull.


Fuji

No és un GP nou en si, però si és un circuit transformat per Tilke, que en va demolir l'última corba peraltada. Tenint Suzuka com a competència, Fuji sempre perd, però val a dir que els dos anys que es va disputar el GP va donar espectacle amb la pluja de 2007 i els xocs de 2008. A més, era relativament propici a l'avançament. Hamilton i Alonso van ser els vencedors.
GP per recordar: 2007, per tot el que hi va haver.


València

El GP que existeix purament per aprofitar l'onada d'alonsisme també va ser dissenyat per Tilke, però com molts circuits urbans, costa molt avançar-hi a no ser que siguis Kobayashi amb els tous. El traçat és probablement tècnic però no dóna gens d'espectacle. Bé, si, quan els cotxes surten volant per sobre dels altres. Hi han guanyat Massa, Barrichello i Vettel.
GP per recordar: 2010, perquè els altres dos van ser pèssims.


Singapur

El primer GP nocturn de la F1 és més un event que un GP i a molta gent li encanta anar a la ciutat-estat. El circuit té un traçat a vegades polèmic per la xicana Singapore Sling i pels sots que fan sortir espurnes dels F1. Com a la majoria dels circuits nous, Massa hi hauria guanyat el 2008 però es va emportar la manguera, i Alonso hi ha guanyat 2 cops, malgrat que la seva victòria del 2008 estigués tacada pel Singapur-gate.
GP per recordar: 2008, ni que sigui per recordar Nelsinho.


Abu Dhabi

L'hóstia en patinet dels GPs moderns. Allà hi sobren els calés i certament el circuit no s'assembla a res que haguem vist abans, però el traçat, a part de la lluita Button-Webber de l'any passat, no dóna per a molt. Va camí de ser un event més que una cursa.
GP per recordar: només n'hi ha hagut un i tampoc va ser massa.

En fi, se'n poden treure unes conclusions i es que no sempre un circuit nou vol dir un circuit millor o més espectacular, que Massa i Alonso normalment guanyen en circuits nous i que caldrà veure si aquestes curses son sostenibles a llarg plaç, tenint en compte que GPs com Xina o Turquia tenen molts seients buits. Però aquesta és la F1 del segle XXI, més glamourosa i menys de pelouse...