18 de juny de 2010

La “Clàusula Barrichello”


Per als més novells en aquest esport, la “Clàusula Barrichello” va ser una part del contracte de renovació de Rubens Barrichello per Ferrari. Allà s’hi explicitava que ell era el segon pilot de l’equip i que cediria la seva posició al que aleshores era el seu company de files, Michael Schumacher, si en algun moment era convenient pel campionat. Aquesta condició “d’escuder”, anteriorment portada per Eddie Irvine, van ser part de l’éxit que van portar a Ferrari i al Kaiser al pentacampionat. No obstant això, també van deixar episodis que posaven en dubte la ètica esportiva d’aquesta manera d’entendre l’equip. Qui no recorda Austria 02:

Fruit d’aquest incident, considerat lamentable per pràcticament tots els aficionats, es van prohibir, per reglament, les órdres d’equip. No obstant això, aquestes politiques s’han continuat aplicant de manera que no els puguin penalitzar, però de froma pràcticament igual d’evident.

Segons les especulacions que circulen per la premsa, el recent contracte de Felipe Massa inclou una nova “Clàusula Barrichello”. Aquesta el converteix oficialment en segon de l’equip. Potser no està escrita amb pluma i tinta sobre paper (per no deixar “proves” tan evidents d’una violació de la normativa de la FIA), però existeixen moltes maneres per deixar-li el tema ben clar al pobre Felipinho.

Val a dir per això que el Massa ha tingut gairebé mitja temporada per intentar demostrar lliurament que podia superar a Alonso. No obstant això, 7 carreres després, la sensació general de tothom és que l’asturià s’ha menjat al brasliler. De fet, sols fa falta veure els números (Alonso 94 punts per 67 de Massa). Algú ja diu que la diferència és fins i tot més gran que la que hi havia entre Schumacher i Barrichello.

La veritat és que el que realment interessa és el campionat de pilots. Tot i que aporten molts diners als equips, ningú recorda els campionats d’escuderies. Els equips volen un campió del món, que amés engega una màquina de Merchandising brutal. Amb aquest objectiu en ment, és normal que Ferrari vulgui assegurar un líder. D’aquesta manera evita problemes al estil Hamilton-Alonso a Mclaren o Webber-Vettel (veureu com s’aixeca encara més merder amb aquests dos). De fet, podem provar que varis campionats del món s’han perdut per la falta d’un líder sòlid a l’equip.

Però pensant-ho tot plegat i veient la superioritat d’Alonso vers Massa, fa falta realment una clàusula Barrichello? És a dir, entenc que a Red Bull tenen un problema greu i el tenia Mclaren al seu dia, perquè els dos pilots tenien un rendiment similar, però quan un pilot et fa tercer i l’altre quinzè, fa falta escriure el que és evident?

Personalment penso que el temps hauria fet veure a Massa que no té cap més remei que ser més lent que Alonso. Al cap i a la fi hi ha gent que neix amb més talent que d’altre. El mateix temps hauria imposat aquesta clàusula dins l’esdevenir de l’equip i tothom l’hauria acabat acceptant.

Realment penso que “això no toca”. Trobo immoral imposar tan clarament el rol de Felipe a l’Scudreia. No fa falta ameneçar a Massa amb un: “escuder o despedit”, el mateix temps hauria fet baixar al brasiler al caball més petit sense causar tant enrenou.

Amb tot això ens quedem amb el dubte de si el rumor és verídic o no, però el cas és que, després de que la història del crashgate i la de l’espionatge de Mclaren fossin reals jo ja em miro els rumors amb altres ulls.