14 de març de 2010

Crònica GP de Bahrein: Desert roig abans del capvespre


I les campanes tornen a redoblar a Maranello...

Com si es tractés d'un guió no escrit d'una pel·lícula llargament anticipada, Fernando Alonso ha encapçalat en el seu debut com a pilot de l'escuderia més representativa de la Fórmula 1 (em perdonareu la llicència) un "relativament poc esperat" doblet de Ferrari, fita que l'equip de Maranello no aconseguia des del GP de França de 2008.


Tan sols Sebastian Vettel podia donar-li un gir a la victòria més anticipada del 2010, per la que més s'havia apostat, però per motius que potser s'escapen de l'habilitat dels seus guants, de les seves mans, finalment els Ferraris els flamants F10 s'han passejat per Bahrein i Ferrari recuperant la "classe" perduda el 2009, ha tornat a donar un cop de puny sobre la taula de la F1 amb mà de ferro.

Segurament no ha sigut el debut del circ més emocionant dels últims anys, ni el més sorprenent, ni el més divertit (tot i que jo no m'aburreixo ni un moment comprovant les taules de temps i fent prediccions), ni tan sols el més accidentat; però amb la categoria que ostentava "el més esperat", segur que ha fet aixecar de la cadira a un bon gruix d'aficionats de la F1: als ferraristes i als alonsistes, i potser, a un altre grup en que ambdós coincideixen.

M'agrada molt comparar aquest GP amb l'últim en que un debutant a la "rossa" es feia amb la primera plaça; Melbourne 2007, Kimi Räikkönen aconseguia la victoria convertint-se en el tercer pilot de Ferrari en aconseguir-ho en el seu debut després d'Andretti i Mansel. Us heu fixat en el canvi d'actitud envers l'equip i la victòria en sí d'un pilot respecte l'altre? Perdoneu que segueixi en tó Alonsista, però el que ha aconseguit avui el Fernando és quelcom espectacular; i si ens remuntem a l'estadística podem veure que en les últimes X ocasions el pilot en vèncer el primer GP, es feia amb al Campionat del Mon.

Però la cursa era de Sebastian Vettel. O no ésclar: després de marcar una Pole Position espectacular i reclamant un lloc entre els campions del món, Sebastian Vettel, va estar més de mitja cursa en primera posició, estabilitzant-se a 3 segons per davant dels Ferraris, amb un màxim de 5 segons i mínim de 2, el Red Bull era clarament més ràpid en el sector virat del traçat, un mig segon, pero perdia un parell de dècimes en el primer i últim sector, els més ràpids. Això amb els penumàtics tous, amb dusos (els més importants de la temporada), la cosa era diferent: els Ferraris eren clarament més ràpids, això i aprofitant el poc marge estratègic de la temporada ambdós Ferraris varen recuperar el temps perdut i ja abans de que el Red Bull invoqués espectres del passat amb el problema d'escapament/motor, els Ferraris tenien un ritme superior al Red Bull, que ja no va tenir res a fer des del moment en el que li van ordenar que limités les revolucions i abaixés els cavalls, uns 80 en total, aleshores el Fernando se'l va menjar a la mateixa recta. Massa no tardaria en fer el mateix. El punt a analitzar doncs és el problema del Red Bull: Sebastian va apretar massa? El cotxe va tenir problemes de fiabilitat? Jo crec que és un equilibri entre ambdues coses i tan s'ha de cercar l'errada en el pilotatge com al monoplaça, en conjunt: el Ferrari va aplastar als seus rivals, a més de 30 segons va quedar el tercer classificat un fantàstic i combatiu Lewis Hamilton, que va superar amb escreix a un gris Jenson Button.

Massa també va tenir un problema: excès de temperatura en el motor, el mateix que a Montmeló 2009; així que de moment té una excusa per haver sigut vençut pel Fernando. De totes maneres recordem l'excepcionalitat de Massa; 8 mesos després del seu accident aconsegueix una comodíssima segona plaça i amb problemes...


Michael Schumacher, com és possible que no n'haguem parlat fins ara? Fins a ves a saber quina línia de la crònica, com és això possible? Doncs perquè extranyament les càmeres no li van fer gaire cas, per no dir gens ni mica. Una sisena posició excepcional no va brillar per un motiu que ell mateix ens explica després de la cursa: "Amb aquesta normativa és impossible adelantar", potser ho haurà d'intentar amb més insistència; tot i això la seva falta de ritme és per una banda evident i per l'altra un consol; si amb poc ritme ha sigut 6è... segurament ens donarà alguna sorpresa; tot i que s'ha de felicitar al seu company Nico Rosberg, per haver-lo vençut en el frec a frec.


Pedro de la Rosa i Sauber mereixen un comentari a part, el Pedro almenys ha disfrutat però Sabuer ha demostrat que encara han de treballar molt per recuperar-se de la pèrdua de Cuquerella (ara a HRT) i BMW, de fet, Sauber ho va fer pitjor que Lotus per dir-ho d'alguna manera, tema que ara abordarem. Gran Alguersuari, que si no puntua, supera a Buemi i completa una consistentíssima cursa.

Pel que fa als equips nous; ridícul total de Virgin Racing, que no només no van acabar sinó que es van mostrar menys consistents que HRT, potser el CFD no és la caixa dels trons i hauran de fer assajos en túnel. HRT, que en el fons tan sols venien a fer uns tests dels que no van disfrutar durant la pretemporada, Senna va aguantar el tipus (de nou el cognom Senna a la F1) fins que el Dallara Cosworth va aguantar i Chandok va fer el que va poder amb un circuit que no coneixia i un monoplaça que no havia agafat encara. Lotus és l'altra cara de la moneda: tot i ser obstacles per a la resta de participans, els dos monoplaces van acabar la cursa. Déu ni dó, en termes relatius. I ara anem al nostre clàssic semàfor:


Ferrari: Un doblet a la primera cursa és quelcom MOLT significatiu.Fernando Alonso: Victòria en debut, exhibició a la pista (únic avançament remarcable) i fora d'aquesta.
Sebastian Vettel: La justícia porta molt temps cega amb el jove alemany.
Mercedes Benz GP: Sembla ser que sense el truc del difusor el cotxe no està a l'altura del Red Bull o del Ferrari. Schumacher també va tenir una estrena gris.Lotus Racing: Si bé varen acabar la cursa, també la varen dificultar a altres.

Virgin Racing: Incapaços de solventar els problemes que ja varen tenir en test.Jenson Button: Un campió del món a la sombra de tots els campions i d'alguns que no ho són, no podia començar gaire pitjor el campió del món.

7 comentaris:

Cristóbal ha dit...

Marc bastant d'acord amb tu, sobretot amb : " La cursa era del Vettel"

Però de domini de Ferrari res..
almenys com ho esta venent la premsa. Sobretot aquí a Italià..sembla el Marca i l'As amb lo del Villarato...

Diumenge al matí vàren haver de canviar les dues unitats de motor... i realment com has dit el ritme del Vettel era molt superior amb tous. En dussos simplement perdia un poc... Crec que l'alonso l'hagues pillat... pero no estic tant segur que el pogues haver avançat...

Espero i que el peix no estigui tant venut com ho estan venent..

L'any passat el Vettel va llençar el títol al haver fet curt amb les unitats de motor... Si comencen llençant motors ja veurem al final

Bon article, per cert

marcsit ha dit...

Merci @Cristóbal, de totes maneres els motors canviats per Ferrari no estan per tirar, es poden "reparar" ja que així ho especifica el reglament, es tracta "tansols" d'anomalíes en les temperatures, de fet el canvi del Fernando va ser preventiva, i Felipe va seguir tenint problemes de Temperatura amb motor nou, de manera que en el fons Ferrari no ha gastat un motor per a cadascú.

Merci per comentar!

Cristóbal ha dit...

Axcabat de llegir a L'autosprint:

El regolament diu que no es poden arreglar. Ni tans sols es poden obrir per analitzar. Nomes es poden fer un seguit d'operacions menors. Aquests motors no es poden tornar a usar en carrera, pero si en lliures.. nomes

Ahir es va dir que el de Fernando va ser pèreventiu, pero la veritat es que tambe va tenir un problema de temperatura en els cilindres mes alts. L'installaciuo a 4 graus esta donant ja problemes. A Massa per ajudar a la refigeracio s'ha d'usar una mescla mes rica... i per aixo va riscar de quedar-se sec.

Perdona l amanca d'accent pero el teclat es italià

marcsit ha dit...

Cristòbal, ens expliques això dels 4 graus? :)

Cristóbal ha dit...

I tant,

El motor del Ferrari no està ficat horitzontalment. La seva posició te una inclinació de 4º. Això es va fer (diuen els tècnics) per questions de espai, així guanyaven espai per la caixa de canvis i el dipòsit.

Aquesta solució ja va ser usada abans, em sembla que en un March de principi dels 80 (parlo de memòria, segurament la referència sara equivocada).

Problemes: S'ha de bombejar oli als cilindres més elevats. Això porta a un refredament asimètric de la part del darrere del motor amb la del davant. Encara que 4º semblin pocs, afegeixen un no despreciable treball de bombeig d'oli.

Ara mateix no ho trovo, però em sembla que Autosport o f1 Technical va dedicar un article a això!

Espero hagi servit l'explicació..

Saluts i Forza Ferrari!

marcsit ha dit...

Tens tota la raó Cris, de fet és veritat jo ho mateix ho havia llegit a l'autosport em sembla, és veritat que era una solució abandonada feia ja molt de temps... i per suposat que existeix un bombeig i una pèrdua de rendiment, espero que a Maranello sàpiguen el que han fet i el tema no se'ls envagi de les mans, per això varen ser els que més km van fer en els assajos...

Cristóbal ha dit...

Jo tb ho espero!
A més ara Renault demanara a la FIA modificar els seus motors per recuperar el handicap que tenen (Com va passar l'any passat)

I evidentment el primer equip que esta d'acord es Red Bull.. extrany...

Saluts,