23 de febrer de 2010

Això és la F1, no una casa de barrets.


Aquest any, una onada d’equips nous entren a la F1, USF1, Virgin Racing, Campos Meta, Sauber, Mercedes i Lotus. 5 dels 13 equips que participaran al campionat de Fórmula 1 seran debutants (amb el permís de Sauber i Mercedes és clar). Amés, encara sona també l’herència de Toyota: Stefan GP, un hipotètic equip Serbi que encara no té plaça pel mundial, però que insisteix en que els deixin entrar. Si em doneu una mica de suport, farem el Fórmula1EnCatalà F1 Racing Team.

Amb aquesta onada d’equips nous arriba també una onada, de fet un tsunami, d’incertesa. Què sorprèn d’aquests equips? Doncs sobretot que, deixant a part Sauber i Mercedes, poca cosa en sabem d’ells. Cada setmana surten noms nous, caps d’equips nous, pilots nous. A 16 dies de començar el mundial, no tenim clar ni tan sols qui portarà els monoplaces, no tenim clar si participaran i, en el cas que ho facin, tampoc tenim clar si seran capaços de classificar-se.

Les propostes dels equips han arribat a l'estatus de ridícules. USF1 ha perdut el seu principal soci, el fundador de Yahoo, i actualment estan sense un duro. El seu cotxe, a 16 dies per Bahrein, encara no ha debutat. El mateix passa amb Campos Meta (si és que al final l'equip es dirà així, ja que Adrián Campos ja no en forma part). L'equip encara ha de construir la fàbrica on presumptament s’ha de desenvolupar el monoplaça. Sembla un acudit oi? Colin Kolles, el nou cap de “l’equip” ha assegurat que l’únic que té Campos és una nau buida i un parell d'enginyers i, siguem sincers, ningú es creu que muntin un equip amb dues setmanes; una potència com Toyota va necessitar gairebé dos anys.

Virgin i Lotus són els equips més seriosos d'aquesta trepa ja que, almenys, sembla que ja tenen desenvolupat el monoplaça. El van estrenar a Jerez. En el cas de Lotus, un veterà com Jarno Trulli sols va poder estar a 6 segons de Button. El seu company de proves? A 13 segons! Hom es pregunta si el que seran xicanes mòvils en les carreres, ja que el seu ritme s’acosta al d’un Gp2. Per mi, el què fan a Lotus és desprestijar una marca amb una gran tradició i història en el món de l’automobilisme, vaja, que es podien haver presentat amb un altre nom.

El cas de Virgin és potser el més surrealista. Farden de fer el primer cotxe utilitzant exclusivament les "Dinàmiques Computacionals de Fluids", una paraulota per dir que no tenen diners per un túnel de vent i que el què han fet són sols simulacions. El resultat? de moment el "Virgin" perd l'aleró del davant en grans velocitats, el que suposa un perill evident per la resta de participant, pels comissaris i fins i tot pel públic dels Grans Premis.

I què és el pitjor de tot? El pitjor no és que encara no sapiguem qui correrà al Gp de Bahrein, el pitjor tampoc és la imatge que s’està donant de la Fórmula 1, el pitjor no és que estiguem canviant aquesta colla de parracaires per equips com Toyota o BMW, tampoc és que molts pilots dels que correran ho fan pels patrocinadors i no pas pel seu talent, EL PITJOR ÉS que tots aquests equips han entrat per “cedir” a portar motors Cosworth, perquè d’altres s’untin les butxaques amb comissions indecents, i equips i propostes serioses com la de Joan Viladelprat han quedat fora per no cedir. Un tràfic d’influències imperdonable que fa que la Fórmula 1, el Gran Circ, no sembli altre cosa que una gran Casa de Barrets, com d’aquestes que hi ha per Amsterdam.