10 de juny de 2009

Nou articulista de Fórmula1EnCatalà: Albert Boix, ex-pilot de karting i comissari tècnic de la Fórmula 1

Fórmula1EnCatalà és cada dia un equip més extens de persones, amb perfils diferents, que els agrada opinar sobre aquest esport que tant ens apassiona. El nostre nou articulista és una d'aquelles persones que va néixer amb un volant agafat, ja que no tant sols és fanàtic d'aquest esport, sinó que fins hi tot ha estat pilot de karting i comissari tècnic de Fórmula 1. És un orgull per Fórmula1EnCatalà que escrigui les seves sensacions per a tots els nostres lectors. Us deixo amb l'entrevista de benvinguda.

Molt bones Albert, i doncs, quan fa que t’agrada això de la Fórmula 1?

La primera pregunta es molt difícil de contestar i t’explicaré perquè.

Des de que era molt petit em van regalar un formula 1 de bateries i als 3 anys ja conduïa karts pels carrers del meu barri, així que la meva afecció pel món del motor i molt especialment per la Fórmula 1 ve de lluny.

Ara, les primeres carreres que recordo són les primeres de Ayrton Senna amb aquell mític lotus negre i el Mclaren Porsche vermell i blanc de l’Alain Prost i de Niki Lauda i, com no, de Nelson Piquet. També he de reconèixer que els primers anys només mirava les carreres que feien a hores intempestives, sempre amb enfadades amb els meus pares perquè anés a dormir.

Creus que amb tot aquest temps ha canviat molt aquest esport?


Sí, crec que la formula 1 ha canviat molt. Amb alguns sentits ha millorat, com per exemple amb la seguretat. Desprès de dos accidents mortals al mateix cap de setmana( divendres el del austríac Rotzemberger ,crec, i de Ayrton Senna dos dies després) els monoplaces són molt més segurs.

Per altre banda crec que en els últims anys es modifica massa sovint el reglament i penso que això perjudica greument a aquest esport.


Per què vas decidir-te fer-te comissari de Fórmula 1?

Com he explicat la meva afició pel mon del motor ve de lluny. Sempre hauria volgut ser corredor de formula 1 però les coses no sempre es poden complir. Això que vaig estar a un pas de corre en Formula Renault però al final no va poder ser .

Com que sempre m’han atret les carreres vaig decidir de fer un curs de mecànica de competició i allà em van proposar de treure’m la llicencia de comissari tècnic.

Em va semblar una molt bona oportunitat per poder tenir aquest món molt més proper .

Què fa exactament un comissari de f1?

Bé, jo he anat dos anys de comissari a Montmeló, però sempre he fet de comissari tècnic de GP2 . Puc explicar una mica el que es fa.

El dijous quedem força aviat al matí i ens diuen la feina que farem cadascú . Si de comissari de GP2 o de Fórmula 1 i t'assignen un equip en el cas de GP2 o ,en cas de la F1, cada comissari li pertoca un monoplaça i ha d’estar tot el cap de setmana controlant el cotxe que li ha tocat.

La feina del comissari és controlar que un cop comencen els entrenaments oficials els mecànics no canviïn cap peça del monoplaça, també controla que cada set de pneumàtics que posen al Fórmula 1 corresponguin a aquell cotxe i a aquell pilot. Per això tots els pneumàtics tenen un codi de barres i nosaltres disposem d'un lector que et marca si aquell pneumàtic correspón o no a aquell pilot.

És una feina de molta vigilància ja que els mecànics estan sempre treballant amb el cotxe i canvien peces amb molta rapidesa. L’únic moment que pots estar tranquil es quan el cotxe és a pista perquè segur que no hi canvien peces.

Com tot sovint ens diuen al brífing que fem abans del gran premi si veus els mecànics molt aficionats amb el drap netejant el cotxe a una zona molt concreta ja pots posar-hi el cap cap allà, ja que pot ser que a sota el drap hi hagi alguna cosa.

Una de les altres feines, que també realitzem és la del pesatge dels monoplaces i comprovar que estiguin dins el pes mínim obligatori a més a més de comprovar mides d’alerons ...

I com valores l’experiència? Estàs content d’haver estat un comissari?

Be l’experiència de fer de comissari de Formula 1 ha set molt gratificant. Aquest any no hi pogut anar, però espero algun dia poder tornar-hi. Sovint faig broma de que ara ja només em queda veure la carrera des del helicòpter de la Tv o des de dins del Fórmula 1. Però aquestes dues formes ja són missió impossible. No obstant això, no descarto pujar en un Fórmula 1 encara que tan sols sigui per donar unes quantes voltes, però de moment falta el pressupost.

Et veurem sovint a formula1encatla.com?

Espero poder estar sovint per aquí a Fórmula1EnCatalà.com. També espero poder resoldre els dubtes que algú tingui sobre la Fórmual1, encara que els meus coneixements siguin limitats. Mai es pot saber tot i sempre hi ha coses per aprendre, per explicar i per poder compartir amb totes aquelles persones que ens agrada aquest esport.