23 d’abril de 2009

Temporada 2009: Pneumàtics

Una ampliació (en castellà) sobre els pnuemàtics llisos es pot trobar en l'article "Desarrollo en F1: Cambios para la Temporada 2009" escrit per un mateix i que es publica periodícament a www.thef1.com, també us podeu descarregar l'article complet en *.pdf a la meva pàgina personal en el següent enllaç.

Sense voler extendre'm tant com en els altres artícles de Temporada 2009, els tancaré parlant una mica dels nous pneumàtics. Que de fet, de nous no tenen gairebé res; els pneumàtics llisos Bridgestone.

Després de 10 temporades tornen els penumàtics llisos; ja que s'ha reduit el grip aerodinàmic s'ha d'augmentar el mecànic! (Quan un cotxe de F1 passa per una corba pot fer-la a més alta velocitat que un monoplaça normal pel superior grip que té "agarre", per dos motius; el mecánic, el contacte del penuàtics amb la pista i l'aerodinàmic amb el downforce). Trient les ratlles dels penumàtics, s'incrementa al voltant d'un 20% l'"agarre" dels penumàtics, casi res! I és que els pneumàtics ratllats es van introduir precisament per disminuir-lo... van ser una invenció d'aquestes que molts mai van arribar a etnendre de la F1.

Breu explicació sobre un pneumàtic de F1: Un pneumàtic de F1 està dissenyat per suportar forces molt més altes que un de normal, de manera que es fabriquen amb nylon, fibra de polièster i goma tova, gairebé una peça de material compost per dir-ho d'alguna manera. D'aqueta manera son capaços de suportar forces laterals de fins a 4G (quatre vegades la força de la gravetat) i foces longitudinals de fins a 5G. Conjuntament amb l'aleró del darrere son la font principal de producció de resistència aerodinàmica d'un F1 (pot arribar al 60%) degut a la interacció del flux turbulent que generen amb la carrosseria del monoplaça.

El funcionament òptim del pneumàtic està entorn dels 100ºC (90-110º), quan els penumàtics tenen adherencia màxima, així mateix la pressió dels penumàtics s'ha de mantenir tan constant com sigui possible i s'ha d'evitar la convecció de calor per evitar diferències de pressió en el pneumàtic, per això se solen utilitzar gasos com nitrogen per inflar-los.

Lewis Hamilton ens ha demostrat en més d'una ocasió lo importants que son els pneumàtics de F1, hom recorda el GP de la Xina de 2007, o el campionat guanyat per Häkkinen a Japó 1998, quan Schumacher va punxar un pneumàtic.

Us recomano les següents entrades d'un Forum per ampliar informacions.

3 comentaris:

veronik ha dit...

Increíbles els articles que publiqueu. I molt bons tots els comentaris que hi ha entre companys. Veig que de nivell no en falta a Catalunya!!. Espero aprendre i posar-me una mica a l'alçada.

Marc Costa i Sitjà ha dit...

Moltes gràcies @vernoik! D'això és tracta de donar-nos a tots un espai a la xarxa per poder parlar sobre el nostre esport preferit amb la nostra llengua! Feliç Sant Jordi!

Jordi Domènech ha dit...

Molt bon article Marc. Els pneumàtics -potser ara no tant- però quan eren de marques diferents, ni difusors ni hosties, si no tenies el Bridgestone o el Michelin bo, ja podies dir misa.

P. ex... Probablement el Ferrari F2005 no fos tant dolent; però no portava Michelins...