16 d’abril de 2009

El Doble Difusor


Mai en la F1 s'havia mirat tan un cul que no fos de les pitbabes,

Es prohibiran i es retiraran els punts aconseguits:0 (0%)
Es prohibiran pel GP de Bahrein:0 (0%)
Es prohibiran inmediatament:0 (0%)
S'anunciaran canvis per la temporada 2010:4 (44%)

Es legalitzaran completament:5 (55%)


No us heu equivocat no. Avui la FIA ha decidit que el Doble Difusor, és legal. De manera que tot plegat no ha estat un somni, o un malson depènde l'òptica esclar; la graella, respecte la temporada passada, està de cap per avall. El món al revés. I així es quedarà. Tot plegat i com ve carateritzant a la Fórmula 1 darrerament (Stepneygate, Brazil 2008...) la F1 sembla que hagi contracta a algún guinista de Hollywood. El darrer capítol: El Doble Difusor. Però, què és un doble difusor? Us ho intentarem explicar. Comencem gràficament:



Continuem doncs. Poca cosa haurem entès fins ara, expliquem-nos, clar i català, que per això estem aquí. Comencem pel principi; els ja mencionats canvis aerodinàmics per la nova temporada (que comentaré completament en una futura entrada a la web). La nova normativa també afectava a l'emplaçament i les mesures del difusor, s'ha allargat i s'ha alçat. Però què és exactament un difusor? Doncs una de les peces aerodinàmiques claus del monoplaça:

Què és i com funciona un DIFUSOR

Una part molt important de la downforce és a dir la "contra"sustentació, la força que manté als monoplaces enganxats al terra i els permet agafar les corbes ràpides tal i com les agafen (recordem que un F1 és alguna cosa semblant a un avió cap per avall), prové del difusor, es tracta de la geometria inferior posterior del monoplaça i que s'encarrega d'ajuntar els dos fluxos principals del cotxe: el de la part superior (menys veloç i amb més pressió) amb el de la part inferior (més veloç i amb menys pressió); funciona proporcionant al fluxe inferior un espai per desaccelerar-se i expandir-se de manera que s'aconsegueixi menys estela turbulenta a la part posterior del cotxe. L'estela turbulenta és una zona de baixa pressió i plena de tirabuixons d'aire brut i que precisament està provocada per la topada dels dos fluxos d'aires, és la zona on és crea més resistencia de pressió del cotxe. D'aquesta manera podem veure que el difusor té una importància vital en els dos sentits aerodinàmics d'un Fòrmula 1, i la seva optimització proporcionen menys resistència i més downforce.

Què és un DOBLE DIFUSOR?

Un doble difusor és quelcom que Williams, Toyota i Brawn GP s'han tret de la màniga gràcies a certes llacunes en el reglament tècnic de la FIA per a la F1, Ross Brawn ja va avisar a la FOTA l'any passat sobre aquestes llacunes (llògicament no els hi va dir que les aprofitaria) i els equips els hi va entrar per una orella i els hi va sortir per l'altra. Ara no sembla que passi el mateix.

El concepte és el següent: una doble canalització d'aire per al difusor, no només farem servir l'aire que prové de la part inferior del cotxe sinó que també aprofitarem el flux als laterals de la coberta del motor i aprofitant uns "orificis per a la suspensió" (buit legal al canto) redirigirem l'aire al difusor a través d'un altre perfil adicional en aquest (buit legal al canto). Si a més a més aprofitem i fem un difusor discontinu, és a dir amb obertures (buit legal al canto) i aprofitem per extreure és aire a major velicitat aconseguirem una zona de gran depressió que enganxarà literalment la part del darrera del monoplaça al terra. Si a més a més aprofitem per allargar una mica més el difusor a través de la superfície de protecció als impactes (on hi ha la llum vermella, buit legal al canto). Voilà. El resultat? Al voltant d'un 50% més de downforce generada en aquesta part del cotxe. Al voltant de mig segón per volta. 

D'aquesta manera hi ha un parell de coses que ara no semblen gens extranyes;

Brawn GP no va comprar el pack motor+transmissió a McLaren, "no mira es que nosaltres només volem el motor saps", el comercial de Mercedes es devia partir la caixa, i ara es deu partir les dents amb un canto; Brawn GP va fer la transmissió a Brackley per tal de fer-la tan estreta com fos possible i d'aquesta manera maximitzar els orificis de la suspensió i les entrades d'aire cap al difusor. Brawn GP és també el cotxe més curt de tota la graella: pobres els equips que no formen part del "La banda del difusor", una cosa és canviar el difussor, i una molt diferent és canviar tot el repartiment de pesos per equilibrar el centre de pressions del cotxe i redissenyar la transmissió...

Quan parlo de "buits legals" també podria de parlar "el que els enginyers dels altres equips no han sapigut veure" ja que a partir d'avui mateix ja no son de cap de les maneres, un buit legal. 

A veure doncs si ara entenem una mica millor el següent video:



2 comentaris:

Jordi Domènech Montané ha dit...

M'estranya de fet que Mercedes encara no hagi enganxat cap estrella al Brawn, veient com probablement Button pujarà molts més cops al podi que Hamilton...

Marc Costa i Sitjà ha dit...

Doncs mira Jordi tens tota la rao. No crec que tardem gaire de totes maneres.